Перейти до основного вмісту

 МОРФОЛОГІЯ. ЧАСТИНИ МОВИ

Почнемо з того, що ж таке морфологія. Це розділ мовознавства, який вивчає частини мови. Всього частин мови є 10.

Частини мови ми ділимо на дві групи: службові та самостійні. 

Самостійних в нас є 6: Іменник, прикметник, числівник, дієслово. прислівник, займенник. 

Службових 3: прийменник, частка, сполучник.
*Вигук не належить ні туда ні туда.

Частина мовиЛексичне значенняПитанняСинтаксична рольПриклади
Самостійні
1.Іменникназва предметахто? що? та питання відмінківвсіма членами реченнямама, син, Україна, земля
2.Прикметникознака предметаякий? чий?означення, присудок,іноді підметрідний, безмежний, батьків
3.Числівникчисло, кількість предметів, поря­док при лічбіскільки? котрий?всіма членами реченнядесять, шостий
4.Займенниквказує на пре­дмет, ознаку, кі­лькість, але не називає їххто? що?який?чий? котрий? скільки?всіма членами реченнями, ніщо, будь-який,весь, той
5.Дієсловодія, стан предметащо роби­ти? щозробити?всіма членами реченнямилувати­ся, замис­люватися
6.Прислівникознаки дії,предмета, іншоїознакияк? де?коли?навіщо?обставинавесело, тут,вчора,на щастя
Службові
7.Прийменникслужить для зв’язку слів у словосполученні і ре­ченніперед, над, поза
8.Сполучникз’єднує однорідні члени речення, прості речення у складномуі, але, бо, як
9.Частканадає додаткові відтін­ки, утворює окремі гра­матичні формиатож, ні, хіба, якраз, тільки
Вигук
10.Вигуквиражає почуття, емоції, волевиявленняпідмет,додатоках, ох, алло, ура, бух

Також часто на екзаменах дають тести на дієприкметники та дієприслівники.

Дієприкметник - це особлива форма дієслова. Це прикметник, який походить від дієслова та відповідає на питання який? чий? котрий?.

Наприклад: скошений (скошувати,косити), почервонілий(червоніти), освітлений(світити). 

дієприкметниковий зворот- дієприкметник + залежне від нього слово.

Наприклад: Ліс, освітлений сонцем, стояв біля дороги.


Дієприслівник -  особлива форма дієслова, яка характерна суфіксами:

  • учи
  • ючи
  • ачи
  • ячи
  • ши 
  • вши
Виступає додатковою дією в реченні.

наприклад: роблячи, співаючи.

Дієприслівниковий зворот - дієприслівник + залежне від нього слово.

Наприклад: Роблячи домашню, я снідала.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Самостійна робота за сюжетом поеми Енеїда

  Початковий рівень 1.     Визначення жанру. Який жанр має «Енеїда»? Що означає бурлеск і травестія? 2.     Перелічіть богів. Напишіть, які боги згадуються у творі, та коротко поясніть їхню роль у долі Енея. 3.     Хто такі латинці? Що змусило троянців вступити в конфлікт із ними? 4.     Основні етапи подорожі. Перелічіть, які місця відвідав Еней у своїх мандрах. Середній рівень  5.     Соціальна сатира. Опишіть, як Котляревський висміює суспільні вади свого часу. Наведіть приклади з тексту. 6.     Опис пекла. Як Котляревський змальовує пекло в поемі? Чим воно відрізняється від міфологічного уявлення? 7.     Український контекст. Як образ троянців перегукується з образом козаків? 8.     Міфологічні образи. Хто такі Юнона, Нептун, Венера? Як вони впливають на сюжет? Високий рівень  9.     Напишіть листа Енею. ...

Складнопідрядні речення для практикування у класифікації

Простіші: Ми залишилися вдома, бо погода зіпсувалася. Вона вирішила прочитати книгу, яку їй порадив учитель. Тато сказав, що завтра ми поїдемо на дачу. Люди зупинилися, щоб дати дорогу швидкій. Коли я зайшов до кімнати, всі вже чекали на мене. Хлопець, який стояв біля входу, привітався першим. Ми повернулися туди, де вперше побачили море. Учитель пояснив правило, яке всім здалося складним. Коли сонце зайшло за горизонт, на небі з'явилися зірки. Вона ніколи не забувала те, чого її вчила мати. Він попросив мене, щоб я допоміг йому розібратися із завданням. У місті, де я виріс, дуже багато парків. Тільки-но я вийшов із дому, почався дощ. Ми зустрілися там, де дороги перетинаються біля річки. Він запитав мене, чи я пам'ятаю наші дитячі ігри. Після того як ми повернулися додому, почалася сильна гроза. Складніші: Я залишився вдома, бо погода була настільки поганою, що не хотілося виходити. Коли сонце зійшло, на небі з’явився яскравий промінь, який осяяв усе навколо. Якщо ти докладеш ...

Фанфік

 У 8 класі мої учні стикнулись з написанням фанфіків. Постало питання що ж таке ці фанфіки? Фанфіки - це твір, написаний на основі якогось реального твору, де сюжет повністю змінюється. Часто, читаючи щось, хочеться, щоб ті чи інші персонажі були разом або ж події складалися інакше, фанфіки саме про це.  Отже, тут буде зібрано декілька порад по написанню гарних фанфіків: оберіть мету. Важливо розуміти: що ви хочете переробити? яку ідею буде нести розповідь? та інше. складіть план. Коли вже обрали мету, потрібно знати: де буде розв'язка, зав'язка, кульмінація - адже наш твір повинен бути цікавим. жанр і формат. Так у фанфіку можна перелаштовувати жанр на свій лад. Наприклад, твір був романом, а у вас - новелою. Важливо ще обрати буде це романтика, пригоди чи взагалі фентезі. додайте до вже відомих персонажів нові риси характеру або ж нові життєві труднощі. Так ваша розповідь буде виглядати новішою та цікавішою. почніть писати! Так, найбільш очевидний факт. Пробуйте писати, ...